Nyhetsarkiv

Standard ingressbilde

Uttalelse fra Jernbaneforum Sør om utfordringene for godstransport på jernbane

Jernbaneforum Sør beklager sterkt at forholdene ikke blir lagt til rette for at andelen gods, som transporteres på jernbane, skal øke i tråd med nasjonale målsettinger. Dersom deler av dagens godstransport på jernbane overføres til vei, vil dette føre til negative effekter både for miljøet og trafikksikkerhet, noe som er svært bekymringsfullt. 

Standard ingressbilde

Film: #oppmedfarta, Arendalsuka 2018

Se hele opptaket av debatten med ungdomspolitikere, politisk ledelse i Samferdsesdepartementet og ledelsen i Jernbanedirektoratet. 

Standard ingressbilde

Arendalsuka 2018: Opp med farta

Er unge fornøyd med jernbanetilbudet i Norge? Norges første høyhastighetsbane får ung drivkraft! Kom hør ungdomspolitikere i debatt med politisk ledelse i Samferdsesdepartementet og ledelsen i Jernbanedirektoratet.  

Standard ingressbilde

#OPPMEDFARTA

Drivkraft til Sørvestbanen! Del gjerne meninger som fremmer banen med hashtag #oppmedfarta på sosiale medier. 

Standard ingressbilde

Jernbaneseminaret Arendalsuka 2017

Se filmer fra Jernbaneseminaret under Arendalsuka 2017. 

Standard ingressbilde

Debatt under Arendalsuka: 15. august kl. 08:30

Hør Samferdselsministeren, Jernbanedirektøren og ledende samferdselspolitikere diskutere jernbanesatsingen i Nasjonal transportplan. Vil tiltakene i Nasjonal transportplan bidra til bedre samfersel og at landets konkurransekraft øker? 

Standard ingressbilde

Klimagassberegning: Utbygging av Sørvestbanen

Ny klimarapport viser at Sørvestbanen blir klimanøytral på 28 år og sparer Norge for 5,5 millioner tonn CO2 ekvivalenter over en 60 års beregningsperiode. 

Standard ingressbilde

Togavis

I sammenheng med Arendalsuka har vi fått laget en togavis. Les den her eller last ned som PDF: 

Standard ingressbilde

Jærbanen må bygges ut

Landets sterkeste befolkningsvekst og bilkøer som står, gjør det nødvendig å bygge ut Jærbanen. Samferdselsdepartementet ønsker høyt tempo i planleggingen. 

Standard ingressbilde

Vestfoldbanen

Modernisering av Vestfoldbanen er en del av InterCity-satsingen på Østlandet. I henhold til Nasjonal transportplan (NTP) 2014 – 2023 skal det være bygget et sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg innen 2024. 

Standard ingressbilde

Arbeidet med KVU Grenlandsbanen er i gang

En sammenkobling mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen gjennom byggingen av Grenlandsbanen ble i Nasjonal transportplan (NTP) 2014 - 2023, vurdert som først og fremst å legge til rette for mellomdistanse/fjerntogtilbud mellom Agderfylkene og Vestfold/Buskerud og hovedstadsområdet.